Cause this world is hollowed and I touched the sky...


Investigand cerul noptii cu un ochi atent, prin modestul meu telescop -Made in China-, am descoperit ceva ce mi-a captat imediat atentia. Orientat fiind in spre constelatia Orion, incercand sa nimeresc Marea Nebuloasa care-i poarta numele, am observat doua stele atat de discrete si atat de apropiate una de cealalta, incat m-au convins ca fac parte din acelasi sistem stelar…un sistem stelar dublu, cu doi sori ce orbiteaza strans unul in jurul celuilalt.

Am inceput apoi sa-mi imaginez o lume rotindu-se in jurul acelui sistem stelar cu o orbita asemanatoare cifrei 8, o lume in care nu exista noapte. Iar cand una dintre stele apune, cealalta fiind deja rasarita de mult. Sau poate ca noaptea exista dar doar ca un eveniment astronomic ce se petrece odata la sute si sute de ani… cand planeta se va fi aflat intr-o pozitie in care lumina sorilor nu poate fi vazuta. Si mi-am imaginat legendele acelei lumi, legende ramase din mosi stramosi, despre o perioada de mare intuneric, cand iti era imposibil sa-ti vezi semenii, o perioada de jale si tristete, cand fiecare se tanguia pentru faptele sale. Cand apareau pe cer mii si mii de puncte, care albastre, care rosii, galbene sau portocalii, ochii maniosi ai zeilor care au zamislit lumea in timpuri imemoriale si care acum o mustrau pentru faradelegile locuitorilor ei… Dar poate acea civilizatie a descoperit calculul matematic. Poate inca se mai tem de zei insa noaptea este cumva explicabila stiintific iar ochii zeilor sunt de fapt sori distanti. Sau cine poate sa stie daca nu cumva acei locuitori calatoresc deja nestingheriti printre stele…





Tot in acea noapte, folosind un program pe calculator foarte drag mie -Stellarium- am aflat ca de fapt ceea ce am vazut nu este un sistem stelar dublu. Sunt doua stele fara legatura intre ele, una aflata la 1.800 de ani lumina iar cealalta zace in noaptea cosmica la peste 5.900 de ani lumina, conform datelor provenite de la satelitul HIPPARCOS (High Precision Parallax Collecting Satellite). De fapt, una dintre cele doua stele (cea aflata la 5900 ani lumina) este parte a unui sistem stelar triplu, sistem pe care cu umilul meu telescop nu-l pot vedea decat ca pe un punct luminos….

“Imaginatia ne va purta, de multe ori, spre lumi care nu au existat niciodata. Dar, fara ea, nu vom pleca nicaieri.” Carl Sagan
www.prafcosmic.blogspot.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu